A minap nagyon siettem egy megbeszélésre és bár ritkán használom az elektromos roller kölcsönzési szolgáltatást, mégis abban a pillanatban az tűnt a leghatékonyabbnak, hogy pontosan érkezzek a megadott időpontra. Elmentem vele a kívánt helyre, leparkoltam a megjelölt területen, lefotóztam a roller pontos pozícióját a szolgálat alkalmazásával, majd pár órával később a roller kifizetett használati díján felül az applikáció egy 1000 Ft-os pénzbírságról informált a “tiltott területen” való parkolásért. A pénzbírság igazságtalansága felbosszantott, mert fokozottan figyeltem arra, hogy a rollert a kijelölt helyen hagyjam tekintettel arra, hogy másoktól már hallottam a parkolási anomáliákról a szolgáltató rendszerében. Az ügyfélszolgálatnak írt levelemben kértem a pénzbírság visszavonását, vagy jóváírását.

A válaszlevelüket kíváncsian vártam, mert szervezetfejlesztőként tudom, hogy ez az a pont, ahol általában kiderül, milyen filozófiára épül a cég, és miként tekint a panaszt benyújtó ügyfélre. A szervezetről a válaszuk alapján kiderült számomra, hogy nem ügyfél szolgálatot üzemeltetnek, hanem panaszkezelést. A cikk további részében kifejtem a kettő között lévő jelentős különbséget.

Az elektromos rollert kölcsönző cég mereven reagált, és bár konzerv válaszként elmondták, hogy a visszajelzésem által javítanak a szolgáltatásaikon, a levelezés hangneméből ítélve ez csak nehezen volt hihető. Az első körben egy gépi fordítással fogalmazott levél érkezett vissza, aminek legviccesebb része a “biztonságos lovaglás előmozdításán dolgozunk” volt, mivel kicsit félrecsúszott a Google fordítóban a “ride” szó. A többi része viszont nem volt egyáltalán vicces – nagyon kedvesen tájékoztattak, hogy tiltott területen parkoltam le a rollert, a pénzbírságot nem áll módukban visszafizetni, de két kupont jóváírnak a számlámra és remélik, hogy a jövőben is használni fogom a szolgáltatásukat. Más szóval szerették volna mihamarabb letudni az ügyet.

Néhány ezt követő levélben az ügyfélszolgálatos elküldte az ő rendszerük által rögzített GPS koordinátákat, ahol állítólag hagytam a rollert, ami viszont nem egyezett azzal a hellyel, ahol valóban hagytam és amit az általam készített fotó is tanúsítothatott volna, ha van hozzáférésem ehhez a fotóhoz. De nem volt, mivel a szolgáltató rendszere rögzíti. Kértem a szolgáltatót, hogy ezt az általam küldött fotót vessék össze a büntetés alapjául szolgáló GPS koordinátákkal, de az ügyfélszolgálatos következetesen figyelmen kívül hagyta ezt a kérést.  Kifejezte sajnálatát a rossz tapasztalatom miatt és lezárta az ügyet. Ezután kaptam egy automatikus emailt arról, hogy értékeljem az ügyfélszolgálati élményt.

Ezek után vontam le a következtetést arról, hogy a cég panaszokat kezel, és nem az ügyfélre figyel. De mi a különbség a kettő között?

Panaszkezelés vs. az ügyfélélményről való gondoskodás

A panaszkezelés attitűdjében a cég szükséges rosszként éli meg az ügyfélszolgálat működtetését, igyekszik minimalizálni az erre kijelölt költségvetést és a cég egésze szempontjából marginális tevékenységnek ítéli meg. Ha panasz érkezik az ügyféltől, akkor rejtetten mintha ezt mondaná:

„Az ügyfélnek valami baja van a termékünkkel /szolgáltatásunkkal. Oldjuk meg minél hamarabb, hogy az ügyfél nyugodjon meg és ne zavarjon minket a bajával, miközben mi dolgozunk”

Ennek a gondolkodásnak az alapja az, hogy a céget gépnek látja, és a kérdés számára az, hogy ezt a gépezetet miként lehet a kitalált üzleti modell szerint hatékonyan üzemeltetni. Ebben a gondolkodásban az ügyfél egy alkatrész, és a rendszer akkor működik jól, ha ez az alkatrész a rendszer definíciója szerint működik. Ebből a szemléletből érthető, hogy a panaszkezelés arra irányul, hogy az ügyfelet / alkatrészt a cég megpróbálja a megadott keretek közé visszaszorítani, csitítani.

Az ügyfél viszont nem alkatrész, hanem ember. Én is nehezen viseltem, hogy a panaszkezelés során nem partnerként tekintettek rám. Ez különösen szembetűnő egy olyan úttörő szolgáltatás esetében, amelyik már nem a birtoklás alapú gazdaságra épít, hanem a közösségi, megosztott erőforrásokra. Közösen használjuk a cég által üzemeltetett eszközöket, mindenki vigyáz rájuk, és pénzt adunk azért a szolgáltatásért, amely megkönnyíti az eljutásunkat egyik helyről a másikra.

Amikor a cég nem alkatrészként tekint az ügyfélre, akkor az ügyfél élményéről való gondoskodás fontos részévé válik a cég stratégiájának, és ennek megfelelően jelentős összegeket fektet ennek a területnek a működtetésébe és fejlesztésébe. Ha az ügyfélszolgálat a cég számára értékes befektetés, akkor kíváncsian áll az ügyfélhez és az észlelt problémákhoz, az ügyféllel együttműködve keresi a mindkét fél számára elfogadható  megoldásokat.

De azon felül, hogy egy jól működő ügyfél fókuszú ügyfélszolgálattól az ügyfél megelégedetten távozik ez miért jó egy cégnek? Egyáltalán miért jó a megelégedett ügyfél?

Az elégedett ügyfél szívesen, a jövőben akár még gyakraban is fogja használni a cég szolgáltatását, vagy vásárol tőle terméket, és ezzel a cég létrehozza a RAVING FAN (Lelkes rajongó) ügyfelet, aki lelkes és hiteles kommunikációjával pozitív reklámot generál a cégnek. Az elégedetlen ügyfél, akit puszta alkatrésznek néznek a gépezetben, pedig adott esetben negatív, fröcsögő, Tékozló homár (fogasztóvédelmi blog) jellegű bejegyzéseket gyárt a facebook-on, és más közösségi felületeken, amivel gyengíti a márkát, az új emberek már eleve bizalmatlanok lesznek a céggel.

Azon túl, hogy a lelkes rajongó ügyfél a pozitív reklám forrása lehet, fontosabb szempont az, hogy az ügyfél visszajelzése a cég fejlődésének kulcsa. Egy valóságos aranybánya, amikor az ügyfél beszámol egy általa tapasztalt problémáról és bosszúságáról a szolgáltatással vagy termékkel kapcsolatban. Az első panaszt még talán egy kis kedvességgel orvosolni lehet, de a huszadik panasz ugyanarra a jelenségre már rendszerszintű problémára utal a cégben, azaz azonnal reagálni kell rá. Az ügyfél teljesen ingyenesen teszi meg ezt a “szolgálatot” a cégnek, hogy felhívja a figyelmét valamire, amit fejleszteni szükséges.

Példámban valószínűleg a költségesebb volt a cég számára a panaszkezelés, mint maga a kiszabott büntetés, miközben elhalasztották a lehetőséget, hogy tanuljanak a visszajelzésből, felhasználják a szolgáltatásuk javítására.

A monopol helyzetben lévő szolgáltatóknál nem meglepő ez a merev hozzáállás a panaszkezelésben, mivel az ügyfélnek nincs választási lehetősége. Ez a hozzáállás viszont rögtön visszaüt, amikor megjelenik a konkurencia a piacon, ugyanis az összes addig elégedetlen ügyfél rögtön elpártol.

Mire van szükség egy ügyfélfókuszú ügyfélszolgálathoz?

  • Az empatikus és pontos kommunikáció a kulcs ahhoz, hogy az ügyfél meghallgatva és bevonva érezze magát, ami által a cég bizalmat épít vele. Az ügyfél attitűdje támadóból együttműködővé fordítható, ha minden általa felhozott információra a cég reagál. Ez a kulcs ahhoz, hogy a cég pontosan meg tudja érteni azokat a peremfeltételeket, amik esetén nem működik a rendszer megfelelően. Az én tapasztalatomban, pont a bizalom megrendülése történt a GPS adatok és a rögzített fotóval kapcsolatos hallgatás miatt.
  • A felelősségvállalás egy ilyen esetben talán a legnehezebb, mert valamilyen mértékű rövidtávú financiális következménnyel jár. Itt is a hosszú távú gondolkodás a fontos. Az a kompenzáció, amit a felelősségvállalás mentén az ügyfélnek a cég ad két szempontból is befektetés:
    1. Befektetés az ügyfélkapcsolatba (lelkes rajongó ügyfél)
    2. Befektetés a saját rendszer-, szolgáltatás-, termékfejlesztésbe
    Az én esetemben a cég nem vállalta fel a felelősséget a rendszerük hibájáért, átruházva a költségeket az ügyfélre, rám, amivel a rövidtávú financiális eredményeket helyezte előtérbe a hosszú távú megelégedett ügyfél által generált forgalom és nyereséggel szemben, illetve a brand sérülésének a kockázatát is növelte.
  • Az ügyfél stratégiai nevelése (a rövid távon ható büntetés helyett). Ötletek a hosszú távú megoldásokra:
    • Az applikáció összevethetné a telefon és a roller GPS adatait és ha különbözőek, akkor jelezné az ügyfélnek, hogy nincs koherens adat, várjon.
    • Ha koherens az adat, akkor jelezhetné, hogy tiltott zónában hagyja a rollert
    • Az első nem megfelelő parkolásnál az applikáció csak figyelmeztetne és csak másodjára büntetne.

A panaszkezelés attitűdje az ügyfélszolgálatban bekorlátozza a cég fejlődési lehetőségeit. Erre nem feltétlenül derül azonnal fény, mivel megeshet, hogy bizonyos ideig nem befolyásolja a fejlődést a konkurencia jelenléte, vagy mert a cég maga sem akar/tud nagyobbra fejlődni. Viszont rejtetten jelen lesz, mint a fejlődést korlátozó tényező, amivel előbb vagy utóbb szembe kell nézni.

Molnár Károly

Szervezetfejlesztő, Agilis coach, Tréner, Facilitátor

Bankó Ádám

Szervezetfejlesztő, Agilis coach, Változásvezető

Pőcz Adriana

Szövegíró

Tetszett az írás? Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy mindig értesülj az újakról!